Vietnam en Cambodja

Dag 1 en 2

Hallo iedereen!

Wat leuk dat er al zo veel mensen mee willen lezen met onze avonturen in Vietnam en Cambodja! Gisteren was het eindelijk zo ver, onze reis naar Vietnam is begonnen. Om 13.15 zijn we vertrokken naar Moskou. Eenmaal daar aangekomen was het wachten.. en wachten.. en nog eens wachten. We hebben erg moeten haasten en zijn we gelijk naar het volgende vliegtuig gegaan. Dit was een gigantisch vliegtuig van 3-4-3 stoelen. Tijdens deze 9 uur durende vlucht hebben we vooral geslapen. Onze avond was namelijk al ingegaan. Rond 8.30 uur (Vietnamese tijd) zijn we geland. Voor ons gevoel was het toen 3.30 uur.. Dit was even wennen dus. In vergelijking met Moskou was het vliegveld in Hanoi beter geregeld en waren we zo door de paspoortcontrole heen. Eenmaal buiten stond er al iemand van het hotel ons op te wachten.

En daar gingen we de eerst drukte in. Het lijkt wel of de knipperlichten niet werken, de lijnen op de weg worden vergeten, maar de toeter is erg goed te vinden. Overal om ons heen halen we scooters in. Scooters met groenten en fruit, met kinderen of helemaal bezaaid met dozen. Dat deze mensen nog kunnen rijden is een groot wonder. Op dat moment wisten we nog niet dat de echte chaos nog moest komen.

Om 10 uur kwamen we aan in ons hotel. Helaas konden we pas om 2 uur in onze kamer, dus wij even snel opfrissen en de stad in. Hier zagen we pas echt wat drukte was. Overal rijden scooters en auto's. Daarnaast loopt iedereen gewoon op straat, omdat het voetpad bezaaid is met geparkeerde scooters. We besloten als eerste naar het Hoan Kiemmeer te gaan, een prachtige en heilige plek voor de Vietnamezen. We besloten later op de dag om terug te keren voor Den Ngoc Son, een van de mooiste gebouwen van Hanoi. We vervolgende onze weg door het oude centrum van Hanoi. Hier kwamen we echt ogen te kort. Oma had helemaal gelijk, als je wilt oversteken, moet je gewoon op 1 tempo blijven lopen. Ik ben hier niet zo'n held in. De enige optie is dan ook om de hand van Frank vast te pakken en te hopen dat je de overkant haalt. Daarnaast hebben we de meest vieze dingen gezien: een man die geld vasthoudt met zijn voet en een kind dat plast op straat in de armen van zijn moeder.
Uiteindelijk kwamen we aan bij de Dong Xuanmarkt, de oudste markt van Hanoi. Erg leuk om even te zien. We waren toen wel toe aan rust na alle drukte en hectiek. Nog even lekker zitten aan het Hoan Kiemmeer en vervolgens naar onze hotelkamer. Daar eindelijk kunnen douchen, heerlijk.

Rond 4 uur zijn we naar de Sint Joseph Kathedraal gegaan, een replica van de Notré-Dame. Helaas hadden we nog steeds geen contant geld. Na lang zoeken hadden we een pinautomaat gevonden die onze pinpassen accepteerden. We voelde ons even miljonair toen we de Vietnamese Dong in handen kregen. We vervolgde onze weg naar Den Ngoc Son, dit was echt prachtig om te zien! Veel Vietnamezen komen hierheen om hun God te eren. Toevallig liepen we langs het Waterpoppentheater. De kaartjes van morgen zijn a gekocht!

Rond 6 uur kregen we wel honger gekregen, dus wij snel opzoek naar een zaak waar wij gewoon kunnen eten zonder ziek te worden. Uiteindelijk hadden we een leuke plek gevonden met uitzicht op de straat. Hier hebben we genoten van heerlijke loempia's (echt veel beter dan in Nederland) en Pho (soep met noodles en beef). Aan het einde van de avond hebben we, met nog 4 drankjes, 370.000 Dong moeten afrekenen. Ook wel gelijk aan 14 euro! Nu lekker in bed en nagenieten van deze 2 hectisch dagen.

Nicole Graafmans

Wat leuk om jullie eerste verslag te lezen! Ja de drukte was je voor gewaarschuwd. Fijn dat de reis goed verlopen is. En gelukkig ook al leaker gegeten, tenminste geen vis.

Jos en marianne

Wat leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Geniet er van en we kijken alweer uit naar jullie volgende ervaringen
Gr jos en marianne

Marianne

Wat super leuk geschreven Anouk.
Wat een andere wereld in 24 uur tijd!
Alles draait ook daar door en je staat er meteen middenin.
Geniet ervan!
Marianne