Vietnam en Cambodja

Dag 17

Vandaag onze eerste dag in Phnom Penh. We hebben allebei erg goed geslapen, ondanks het zachte geluid van de weg. Na ons opgefrist te hebben zijn we gaan ontbijten op de rooftop. Helaas was dit geen lopend buffet en konden we maar 1 gerecht kiezen, deze was echter wel erg lekker. Rond 10 uur zijn we op weg gegaan naar Tuol Sleng. Dit was vroeger een middelbare school en is tijdens het regime van de Rode Khmer, onder leiding van Pol Pot, veranderd in een gevangenis. Hier werden mensen (vooral mannen) gemarteld tot dat ze een bekentenis aflegden. Door de bekentenis werden ze uiteindelijk geëxecuteerd bij de Killing Field. Hier gaan we morgenochtend naartoe. Het terrein was ontzettend heftig. Het is nauwelijks voor de stellen dat hier kinderen lol hebben gemaakt en dingen hebben geleerd en dat deze plek hierna is veranderd in een ware nachtmerrie. Je kan ook nog aan de 4 gebouwen zien dat het oorspronkelijk een school was. Gebouw A was een martelgebouw. Hier konden we de kamers inlopen en de bedden zien staan waar de mensen op hebben gelegen. In de kamers hingen ook foto's van het moment dat dit 'kamp' werd bevrijd. Deze foto's waren erg heftig. In het tweede gebouw hingen over foto's van de overledenen. Het is nauwelijks voor te stellen dat hier rond 12.000 zijn mishandeld. In gebouw C hadden ze de cellen nog intact gehouden. Een klaslokaal was opgedeeld in 11 cellen. Op de bovenste verdiepingen waren de groepscellen, hier werden ongeveer 60 mensen vastgehouden. In gebouw D stonden de martelwerktuigen en schilderijen van een overlevende. Dit alles heeft plaatsgevonden in de jaren 70! Echt zo bizar om hier te lopen, met bloedsporen op de vloer en muren. Frank en ik waren allebei er ontdaan toen we deze plek ongeveer 2 uur later verlieten. Binnenin de gebouwen mochten geen foto's worden gemaakt, dus vandaar alleen maar foto's van de buitenkant.

We waren toe aan wat luchtigs. Nadat we goed geluncht hadden, zijn we naar Wat Phnom gelopen. Deze boeddhistische tempel stond midden in een groot park. Via een lange trap bereikten we deze tempel. Binnenin was echt schitterend. Overal stonden beelden en versieringen van goud. We hebben door deze tempel en het park geslenterd.

Hierna wilden wij graag naar het Royal Palace. Onderweg zijn we even gestopt om wat te drinken. Frank dacht dat hij een groot biertje had besteld, in plaats daarvan kreeg hij een kan bier van waarschijnlijk een liter. Dit was erg leuk! We vervolgend hierna onze weg om er achter te komen dat het gehele paleis in de steigers stond.. Gelukkig is naast het paleis een soort park met ontzettend veel tempels, waaronder de Zilveren Pagode. Overal op straat liepen ook veel monniken. Dit viel ons erg op. De architectuur in deze stad in schitterend. De daken van de tempels zijn bedekt met goud en de puntige vormen doen je denken aan een sprookje. Ook hier mochten we in veel tempels geen foto's maken.

Ondertussen was het alweer bijna 6 uur dus vervolgende we onze weg naar de boulevard om wat te gaan eten. We hebben heerlijk gegeten aan een ontzettend drukke weg. Op een gegeven moment werd de hele straat leeggemaakt en kwam en een heel konvooi van politieauto's en afgeschermde busjes langs. We weten niet wie er in zaten, maar ze zullen vast belangrijk zijn geweest. Nu zitten we weer in de hotelkamer na deze drukke dag,. Ik ben nu al benieuwd naar morgen.

Walter Graafmans

Die architectuur lijkt wel de Efteling, heel leuk. Anouk, je zegt altijd wel dat wij alleen maar foto's maken van etentjes tijdens vakantie en dat we dat in onze verslagen vaak beschrijven, maar jij kan er ook wat van :) Gelukkig bevalt het eten je goed, van tevoren was je toch wat angstig dat het veelal vis zou zijn.
Ik kan me voorstellen dat die gevangenis heel veel indruk heeft gemaakt, ik had datzelfde gevoel toen ik vroeger in een concentratiekamp in Duitsland ben geweest. Dat kwam toen ook ontzettend binnen. Maar helaas is dat wel de realiteit, mensen doen elkaar dit aan. Dan is het ook wel fijn om daarna weer even iets luchtigs te doen. Geniet nog van jullie laatste dagen.