Vietnam en Cambodja

Dag 18

Onze tweede dag in Phnom Penh is alweer aangebroken. Vanochtend zijn we om half 10 opgehaald door de chauffeur van de tuktuk die ons gisteren ook naar het genocide museum heeft gebracht. Hij stond al netjes op ons te wachten toen we buiten kwamen. Hij zou ons naar de Killing Fields brengen, de plek was alle mensen van de gevangenis werden geëxecuteerd. We hebben er bewust voor gekozen deze twee plekken te verdelen over 2 dagen, omdat het allebei erg heftig is om te zien. De Killing Fields liggen ongeveer 15 km buiten de stad. In Nederland doe je hier ongeveer 20 minuten over, hier zeker het dubbele. We zijn 3 kwartier onderweg geweest. De stank van de uitlaatgassen was erg overweldigend. Frank kreeg er zelfs een beetje hoofdpijn van. Uiteindelijk kwamen we aan bij de plek waar naar schatting 20.000 mensen zijn omgebracht. Ze liggen hier in massagraven. Bij binnenkomst voel je gelijk de grimmige sfeer. Ook hier hebben we gekozen voor een audiotour, die toevallig in het Nederlands kon. Bij binnenkomst zie je gelijk het monument, de Stupa. Hierin liggen de gevonden schedels in de massagraven, in 17 lagen. Bovenin liggen andere grote botten en in de onderste laag gevonden kleding. Deze kleding ligt ook nog buiten, vast aan de bodem en de bomen. De audiotour leid je door de verschrikkelijke gebied. Wij hebben nooit geweten dat dit heeft afgespeeld in Cambodja, het doet ons denken aan WO 2. Je loopt via houten paden over het veld. Overal om je heen zie je de massagraven en kledingresten. Maandelijks vinden ze hier nog botten. Bij sommige massagraven stond een korte uitleg. Bij een brak echt mijn hart, de massagraven voor moeders en kinderen. De Rode Khmer doodde het hele gezin, omdat ze bang waren voor wraak. Kinderen en baby's zijn hier op brute wijze vermoord. Deze plek bracht veel bij mij los, het is niet voor te stellen dat mensen hiertoe is staat zijn. Na deze indrukwekkende ochtend zijn we even terug gegaan naar het hotel.

In de middag zijn we naar het Nationaal Museum gegaan. Dit gebouw is van buiten al een waar museum. Tijdens de wandeling door het museum begon het ontzettend hard te regenen, dit heeft uiteindelijk 2 uur geduurd. Na iets meer dan een half uur wachten, zijn wij rennend door de regen een restaurantje gaan zoeken. Toen we klaar waren met eten was het nog steeds niet droog.. We zijn maar terug naar de kamer gegaan. Nu om half 7 is het eindelijk nog even droog, dus we gaan zo nog even de stad in. Morgen worden we om 7 uur opgehaald door de taxi die ons zal brengen naar het tropische eiland waar hopelijk wel de zon schijnt.

Jos Rombouts

Interssant verhaal en zeer indrukwekkend. De foto’s zijn ook zeer bijzonder.
Gr jos

Marianne

Heftig hoor Frank en Anouk!
Nu even tijd voor iets 'luchtigs'!
Geniet er nog van.
XXX Marianne

Walter Graafmans

Wat indrukwekkend, ik kan me voorstellen dat dit echt binnenkomt. Helaas is het wel de realiteit, mensen doen elkaar dat aan, onvoorstelbaar. Gelukkig hebben jullie nog een paar tropische dagen in het vooruitzicht. Wat een reis hebben jullie gemaakt, prachtig. Maar ook wel lekker om een paar dagen rust te hebben.