Vietnam en Cambodja

Dag 3

De tweede dag in Hanoi is alweer aangebroken. We hebben vandaag zoveel gezien en zoveel gedaan dat het nu al goed nadenken is. Na een heerlijk ontbijt in het hotel gingen we op pad naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Onderweg kwamen we langs een coffeebar vol met Vietnamezen. Dit leek ons de plek om een egg-coffee te drinken, een koffie met custard en eigeel. Het leek een beetje op tiramisu en was echt super lekker! Hierna hebben we onze weg vervolgd naar Ho Chi Minh.

Na een tijdje gelopen te hebben bereiken we uiteindelijk het bijzondere mausoleum. Een groot log grijs bouwwerk van steen. Na de dood van Ho Chi Minh is hij overgebracht naar dit mausoleum. We besloten eerst een ronde de doen door de Botanische tuin om daarna onze weg te vervolgen naar ome Ho, zoals de Vietnamezen hem ook wel noemen. Het eerst kwamen we langs het Presidentieel Paleis, wat speciaal gebouwd was voor Ho Chi Minh. Hij heeft hier echter nooit gewoond. In een uithoek van het terrein heeft hij een klein houten huisje laten bouwen. Hier heeft hij 10 jaar gewoond, een huisje met alleen een studeerkamer en een slaapkamer. We vervolgde onze weg naar de mooie Eenzuilige Pagode. Het is een Pagode uit het jaar 1049 en is omringd met Lotusbloemen. Het was echt prachtig om te zien. Hierna wilde we allebei heel graag naar Ho Chi Minh toe, helaas is het mausoleum pas weer geopend in augustus dus we hadden pech. Maar alles bij elkaar was erg indrukwekkend.

We gingen vervolgens onderweg naar Mieu of Tempel van de Literatuur, de oudste universiteit van Hanoi. Onderweg zijn we nog gestopt bij een tentje waar ze varkenstong en kippenmaag verkochten. Wij hebben het maar gelaten bij het sap van een kokosnoot en een cola, dit was erg lekker. Na ongeveer 10 minuutjes lopen kwamen we aan bij de Tempel van de Literatuur. Dit complex was echt schitterend om te zien! Al onze verwachtingen werden waargemaakt. Je komt binnen door De Van Mieupoort en loopt van tuin naar tuin tot je bij de Tempel van Confusius komt. Bij het altaar hebben we het beeld van de kraanvogel op een schildpad aangeraakt voor wijsheid en geluk. De tempels, met veel lakwerk en goud, zijn echt een plaatje.

Om 2 uur hadden we wel honger gekregen dus we hebben een lekker Vietnamees broodje op. We besloten terug naar ons hotel te gaan via de Franse Wijk. Hier hebben we helaas niet veel van gezien, maar we hebben nog wel even een kijkje kunnen nemen in de Ambassadeurspagode, een verblijf voor bezoekende boeddhisten. Na een lange tocht kwamen we weer aan in ons hotel. We moesten namelijk om een redelijk tijd eten, zodat we in het Waterpoppentheater konden zijn om 8 uur.

In de avond hebben we heerlijk genoten van rund met bamboe en gamba's (die waren natuurlijk voor Frank). Toen we helemaal voldaan waren, liepen we naar het Waterpoppentheater. Deze show was echt schitterend, zoiets hadden we nog nooit gezien. Het is een klein toneel, waarbij de poppen door mensen in het water worden bestuurd. Het vertelt het verhaal van de boeren op het land en de heilige dieren, zoals de draak, feniks en schildpad. Na een lange, maar geweldige dag, zitten we weer lekker op bed. Morgenochtend worden we om 10 uur opgehaald door een taxi die ons naar Ha Long Bay zal brengen.

Oma en opa.

Hoi Anouk en Frank,We hebben met veel plezier de laatste verslagen gelezen.Je hebt het schrijftalent van je moeder. Jullie verslag roept bij ons herinneringen op over onze eigen vakanties in het mooie Vietnam. De plekken die jullie beschrijven hebben wij ook bezocht en wij durfden ook bijna niet over te steken.
Valt de moesson mee? Wij kijken uit naar het volgende verslag en wensen jullie beiden nog heel veel mooie dagen toe . Geniet maar!
Groeten van oma en opa.