Vietnam en Cambodja

Dag 14

Vandaag onze eerste dag in Cambodja. Wij zijn allebei erg benieuwd wat dit land ons gaat brengen. Het plan vandaag is om per fiets naar Ankor te gaan, dit is de oude Khmerrijk. Om half 8 ging de wekker, zodat we tijd genoeg zouden hebben. Het hotel is echt uitstekend. De kamer is super groot en het ontbijt is voortreffelijk. Ik had gekozen voor een omelet en Frank een gekookt eitje. Ze hebben hier ook pancakes en wentelteefjes dus ik weet al wat ik morgen neem. Rond 9 uur zijn we met een tuktuk naar de fietsverhuur gebracht. Hier moesten we maar 3 dollar per fiets te betalen, alles rekenen ze hier in dollars. Je kan zelfs dollars pinnen. We zijn hierna op weg gegaan naar Ankor. Dit was ongeveer 20 minuten fietsen. Helaas hadden we er geen rekening mee gehouden dat je de kaartjes voor Ankor moet kopen in Siem Reap. Hier kwamen we pas achter bij de ticketcontrole. Dus we zijn maar per tuktuk weer terug gereden naar het centrum om een kaartje te kopen..hierna konden we onze weg vervolgen naar Ankor en naar het hoogtepunt van vandaag: Ankor Wat. Dit tempelcomplex is het grootste religieuze gebouw ter wereld. Je moest via een lange burg het water oversteken om de eerste poort door te gaan. Deze was al ontzettend groot. Hierna loop je een heel pad af richting Ankor Wat. Deze tempel is zo machtig groot, het is niet voor te stellen dat dit in de 12de eeuw is ontworpen en pas rond 1900 is ontdekt.

Er liepen ook een aantal apen rond in Ankor Wat, deze waren erg leuk om te zien. We zijn eerst langs de zijkanten van de tempel gelopen. Hier zie je veel bas-reliëfs. Hier staat het verhaal uitgebeeld van de bouw van deze tempel. Op de binnenplaats kon je een trap op naar de torens. Deze zijn gebaseerd op de knop van een lotusbloem. Helaas mocht ik niet naar boven, omdat ik een sjaal had gewikkeld om mijn kleding. Sjaals en andere afdekkende kleding mocht niet. Hier baalde ik zelf heel erg van.. Frank is wel naar boven geweest en heeft prachtige foto's gemaakt.

Hierna zijn we naar Ankor Thom gereden, dit was de hoofdstad van het oude Khmerrijk. Midden in deze hoofdstad staat de Bayon. Deze tempel staat bekent om zijn 54 torens met daarin mysterieuze stenen gezichten. Overal waar je kijkt zie je deze gezichten. Op iedere toren staan er vier, ze kijken in de 4 windrichtingen. Deze tempel zijn we ook in geweest. Je merkt dat deze twee tempel toeristisch zijn, maar vergeleken met Europa is het echt rustig. We hebben hier goed kunnen rondlopen en kunnen genieten van alle versieringen.

Ondertussen was het al weer 2 uur geweest. We hebben even snel een stop gemaakt om wat te eten. In Ankor leven nog mensen, in armoedige huizen. Ze hebben hier ook winkeltjes/kraampjes en restaurant gebouwd. We durfden de kip niet aan, dus hebben we gekozen voor rijst en varkensvlees. Het was ontzettend lekker en onze buiken kunnen steeds beter tegen het voedsel want we zijn niet ziek geworden. Hierna fietste we door naar Ta Prohm. Dit was ongeveer 20 minuten fietsen. Dit tempelgebouw is letterlijk over genomen door de natuur. Bomen groeien hier door de muren en daken heen. Dit decor is erg bekend va Tomb Raider. Deze locatie had iets magisch en iets duisters over zich heen. Je merkte zo goed dat de natuur nog altijd sterker is dan de mens. Deze tempel was totaal niet te vergelijken met de andere 2, maar wel net zo intens en net zo prachtig.

Het was ondertussen al weer half 5 geworden. We vonden het goed geweest voor vandaag en besloten terug te gaan naar ons hotel. Frank moest nog even de route zoeken en toen schrokken we van de afstand, 13 km. We moesten nog 13 km fietsen na deze dag. Maar we konden er niks aan veranderen dus daar gingen we. We hebben ongeveer een uur gefietst, maar het viel erg mee. Het is hier op straat veel rustiger dan in Vietnam. Geen getoeter, auto's die je voor laten gaan en knipperlicht. Aan het einde van de dag hebben we genoten van een cocktail bij het zwembad en een lekkere maaltijd bij het hotel. Morgen gaat de wekker om 4 uur, want we willen de zonsopgang bij Ankor Wat zien. Vanavond duiken we dus op tijd ons bed in.